Ontwikkeling & Visie
Oprichting en visie
We zijn meer dan alleen ons cognitieve denken en willen we ons volledig mens kunnen voelen dan is het noodzakelijk dat we ook onze “handen en voeten” en hart een plek geven. Vanuit deze overtuiging werd in september 2016 de Academie voor Klank opgericht.
In onze huidige maatschappij ligt er een bovenmatige nadruk op
analytisch denken en dat zie je terug in ons onderwijssysteem
en de manier van opvoeden.
Maar waar is de aandacht voor de ontwikkeling van intuïtie,
invoelend vermogen en innerlijk weten?
Vanuit een diepe verbondenheid met kinderen startte de
Academie voor Klank met de opleiding Pedagogisch Klankwerk.
Het idee hierachter was dat speels werken met klank behulpzaam
kan zijn om kinderen zich deze vermogens bewust te maken en te laten
integreren. Klankwerk als onderdeel van het onderwijssysteem en
onze opvoeding, kan kinderen belangrijk ondersteunen in hun proces
zich op een gezonde manier te verbinden met de wereld om hen heen
zonder zichzelf daarbij uit het oog te verliezen.
Van Pedagogisch Klankwerk naar Integraal Klankwerk
Al snel bleek dat niet alleen ouders en mensen met een pedagogische achtergrond interesse hadden in de opleiding.
Dit leidde er toe dat de opleiding Pedagogisch Klankwerk breder werd opgezet en verder ging onder de naam Integraal Klankwerk.
Net als bij de oorspronkelijke opleiding ligt de focus op het ervaren van klank en de verschillende lagen die daarbij aangeraakt worden:
fysiek, emotioneel, mentaal en, afhankelijk van het wereldbeeld van de deelnemer, de spirituele of onderbewuste laag.
Het specifiek pedagogische gedeelte werd ondergebracht in een aparte twee daagse workshop die los gevolgd kan worden of
als aanvulling op de opleiding Integraal Klankwerk.
Persoonlijke ervaring als uitgangspunt
Klankwerk wordt vaak geassocieerd met spiritualiteit met als risico dat hoe er over gesproken wordt neigt naar abstracte boekenwijsheid
en niet-concreet (“wollig”) taalgebruik. Dat is jammer. De ervaring die met klank opgedaan kan worden is namelijk heel tastbaar en juist daardoor geschikt om als ontwikkelingsweg te gebruiken. De academie kiest er daarom voor de directe eigen ervaring als uitgangspunt te nemen:
Wat doet deze specifieke klank met jou? Voel je ontspanning, irritatie, een ruimte in je hoofd? Herinnert dit je aan je kindertijd?
Geeft het een gevoel van thuiskomen of juist van verdwaald zijn? Hoe weet je dat dit zo is? Waar in je lichaam voel je dit?
Deze directe ervaring vormt de kern van de aangeboden werkvormen van de opleidingen en workshops. Ervaren, doen, uitwisselen en reflecteren vormt de basis van de leerweg. Het levert betrokken onderzoekende studenten en doorleefde kennis op en voorkomt dat we in abstracte theorieën
"blijven hangen".
Oorsprong en werking van Klank
De oorsprong van werken met klank ligt bij de natuurvolkeren. Met ratels, zang en drums bereikten zij een ander bewustzijnsniveau waarmee aanvullende informatie kon worden opgehaald. Klank heeft de kracht ons bewustzijn te verschuiven naar een andere laag.
Of men dat nu ziet als reizen naar de zielenwereld of als een innerlijk psychologisch proces, in beide gevallen levert het ons een aanvullende en vaak nieuwe manier van kijken naar de werkelijkheid op .
Omdat ook eenvoudige klankoefeningen bij een deelnemer informatie naar boven kan brengen uit deze diepere laag is het belangrijk dat begeleiders hierop zijn voorbereid en adequaat kunnen reageren op wat zich aandient. Om deze reden is het onderdeel trancereis, samen met enkele energetische werkvormen, eveneens opgenomen in de basisopleiding Integraal Klankwerk.
De vraag naar verdieping: energetisch en transpersoonlijk werk
Vanaf het begin was er de vraag naar verdieping in thema’s zoals werken met klank in de aura, harmoniseren van de chakra’s, de combinatie mineralen en klank, trancebewustzijn, extractie, soul retrieval en stemwerk. En wat te denken van het werken met stemvorken en vaste frequenties?
Hieruit ontstond het verdiepingsjaar “The Sound Experience”.
Deelnemers leren in deze opleiding hoe ze klank op een energetische manier vanuit trancebewustzijn bewust en effectief kunnen inzetten.
Toch is ook hier, zelfs meer dan in het basisjaar, belangrijk dat ons gezond-rationele verstand hierin wordt meegenomen.
Wat kun je doen en wat beter niet? Specifiek energetisch gerichte werkvormen pas je niet zomaar toe.
Een ingekaderd helder plan en inzicht hoort de basis te zijn.
Vragen die daarbij meer dan ooit relevant zijn: Waarom doe je wat je doet? Is het in het belang van de deelnemer? Hoe weet je dat?
Een boeiend werkterrein waar alleen verantwoord gewerkt kan worden wanneer je bereid bent je zelf grondig te onderzoeken en te bevragen.
Een daarop aansluitend cruciaal onderdeel van het verdiepingsjaar is het versterken van je ‘container’.
Hiermee wordt bedoeld: een stevige verbinding met het eigen fysieke lichaam en het met beide benen op de grond durven staan.
Alleen dan kan vrijgekomen energie gedragen, gereguleerd en betekenisvol getransformeerd worden.
Bredere invalshoek en gastdocenten
De academie hecht waarde aan diversiteit in perspectieven en methodieken. Daarom werken er gastdocenten mee, zodat deelnemers
verschillende invalshoeken leren kennen. Dit voorkomt dat er slechts één manier van werken of spreken over klank als "waar" wordt
overgenomen en ontstaat er ruimte om een eigen stijl en visie op klankwerk te ontwikkelen.
Ieder mens is uniek en het is juist deze authenticiteit die klankwerk briljant maakt.
Resonantie als centraal principe
Klankwerk is werken met resonantie. Zodra we klank aanbieden resoneert
er iets in ons, trilt iets in ons mee. Dit kan een aangename ervaring zijn
maar zeker ook juist onrust veroorzaken.
Door steeds verfijnder met klank te werken, kun je ontdekken dat wij
letterlijk op alles resoneren. Niet alleen op de hoorbare klanken, maar
werkelijk op alle trillingen om ons heen.
Vanuit dit weten is binnen de academie het principe van
Anahata Resonantie ontstaan, we resoneren niet alleen met klank maar
ook op niveaus die we niet direct kunnen waarnemen.
Systemisch Klankwerk
De meest recente toevoeging aan het aanbod is de jaartraining Systemisch Klankwerk. Dit is nadrukkelijk geen vervanging voor systemisch coachen en familieopstellingen, maar een manier om vanuit klank te kijken naar onze plek in deze wereld.
Vragen die hierin centraal staan zijn: “Wie ben je ten diepste?”, “Welke systemen beïnvloeden ons?”, “Waarin stagneren we wanneer we op weg gaan naar ons zelf?” en “Wat is jouw plek in dit alomvattende geheel?” Grote vragen dus en we benaderen ze bewust pretentieloos.
Vrij spelend wordt dit proces van “herinneren wie je bent” op een ervaringsgerichte manier onderzocht.
En nu?
De Academie voor Klank heeft zich ontwikkeld tot een brede opleidingsplek.
De opleidingen en workshops zijn zowel gericht op persoonlijke ontwikkeling van de deelnemer als op het leren begeleiden van anderen.
Voor de opleidingen en workshops binnen de academie die specifiek gericht zijn om met klank te gaan werken geldt dat klankwerk wordt benaderd vanuit zowel een rationele als een meer mystieke invalshoek. Deelnemers leren niet alleen praktische toepassingen van klank, maar ook de diepere lagen ervan te begrijpen en ermee te werken op een manier die past bij hun zelf en hun unieke pad.